De Belgische tol voor vrachtwagens verschilt per regio. Daarnaast treden er af en toe veranderingen op in de tarieven. Daarom is het belangrijk om altijd goed voorbereid op pad te gaan. Sinds 1 april 2016 heeft België een nieuw tolsysteem ingevoerd. Waar het land eerst nog met Eurovignetten werkte, hanteert het sindsdien een kilometerheffing voor vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton. Wat moet u weten over het Belgische kilometerheffingssysteem voordat u met uw vrachtwagen de Belgische grens passeert? TLNplanner berekent de exacte tolkosten voor het door u af te leggen traject in België.

Hoe werkt de Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens?

Wanneer moet u tol betalen in België? De autosnelwegen, maar ook een aantal aangewezen B-wegen behoren tot het tolplichtige wegennet. U betaalt met een elektronische tolkast, de zogenaamde On Board Unit, die u in uw vrachtwagen kunt installeren. Het is verplicht om een werkend kastje in uw vrachtwagen te hebben wanneer u zich op Belgisch grondgebied begeeft. Gelukkig is het niet moeilijk om een OBU te verkrijgen. Ga langs bij een servicepunt aan de grens, bij uw eigen tankkaartmaatschappij of haal er eentje op bij de beheermaatschappij van het Belgische heffingssysteem Satellic. Zorg ervoor dat uw tolkastje te allen tijde goed werkt, want een niet-werkende OBU levert onaangename boetes op.

Variërende toltarieven in Vlaanderen en Wallonië

De Belgische tol voor vrachtwagens is misschien landelijk ingevoerd, maar de verschillende regio’s stellen zelf hun tarieven vast. Hierdoor is het mogelijk dat de tolkosten van een rit naar Vlaanderen anders uitvallen dan die van een tocht door Wallonië. De tarieven zijn afhankelijk van een aantal factoren:

  • het soort weg;
  • het gewicht van uw vrachtwagen;
  • de uitstootnorm.

Het te betalen bedrag per gereden kilometer in Vlaanderen en Wallonië varieert tussen de 7,4 en 20 eurocent. Op autosnelwegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hoeft u zich geen zorgen te maken: hier gelden dezelfde tarieven. Andere wegen in Brussel hanteren echter ook verschillende tarieven, waarbij de prijs per kilometer op kan lopen tot 29,2 eurocent per kilometer. Zorg ervoor dat u niet te veel betaalt en laat TLNplanner de meest efficiënte route berekenen.

Veranderingen in de Belgische vrachtwagentol in 2019

In 2019 zijn een aantal zaken veranderd met betrekking tot de Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens. Zo zijn er in Vlaanderen een aantal wegen toegevoegd aan het bestaande tolwegennet. Het gaat om de volgende trajecten: de A11 van Brugge (N31) tot Knokke-Heist (N49), de N722 van Hasselt (N80) tot Sint-Truiden (N718) en de N36 van Roesselare (R32) tot Zarren (N35). Daarnaast heeft Wallonië op 1 januari 2019 haar tarieven geïndexeerd. In 2018 introduceerde het Europees Parlement diverse maatregelen om de kilometerheffing in de Europese Unie te verhogen. Vanaf 2021 moet België daarom ook de ‘externe kosten’ in de tol gaan verwerken.  

Bereken uw Europese tolkosten in een handomdraai

Als vrachtwagenchauffeur is het uiteraard van belang dat u zo snel mogelijk, maar ook zo goedkoop mogelijk de plaats van bestemming bereikt. TLNplanner berekent de totale transportkosten en helpt u om een efficiënte route te bepalen. Daarbij maakt het niet uit of u alleen te maken krijgt met het Belgische kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens, want het handige systeem berekent ook de Duitse maut en de Franse tol. Waar u ook naartoe gaat, TLNplanner biedt u kant-en-klare oplossingen, zodat u altijd met een gerust hart op weg gaat. Test TLNplanner nu gratis!

Slimme kilometerheffing

Het principe van het slimme Belgische kilometerheffingssysteem is duidelijk: de ‘gebruiker’ betaalt, de ‘vervuiler’ betaalt. Zo draagt iedere vrachtwagenbestuurder zijn steentje bij voor het gebruik van de Belgische wegen - de ene wat meer als de ander. Daarom wordt het Belgische kilometerheffingssysteem een eerlijk, slim en flexibel systeem genoemd. Rijdt u veel kilometers met de vrachtwagen op de Belgische wegen? Dan moet u meer tol betalen. De weggebruikers kunnen hun rijdgedrag wel zelf op verschillende manieren aanpassen. Rijden ze bijvoorbeeld op een ander tijdstip buiten de ochtend- en avondspits, dan moeten ze minder tol betalen.

Doelstellingen van het Belgische kilometerheffingssysteem

Het is algemeen geweten dat vrachtwagens zorgen voor een hogere uitstoot van de CO2-uitstoot en de broeikasgassen. Dit heeft een negatieve impact op het milieu en ook het wegennet wordt zwaar belast. De eerste strategische doelstelling van het Belgische kilometerheffingssysteem is het verminderen van de verkeersdrukte. Dit kan verwezenlijkt worden door het aantal gereden kilometers te verminderen (ochtend- en avondspits vermijden). De tweede doelstelling is het doorrekenen van externe kosten voor o.a. onderhoud aan de wegen en het verhogen van de verkeersveiligheid.

Gebruikte bronnen:

Test 15 dagen gratis

Nu testen »

TLNplanner aanschaffen

Bestel direct »

Gratis online demo TLNplanner

Vraag nu aan »

x

Verhoging Duitse Maut vanaf 1 december 2023!

icon tlnplanner tracing

Bereken nu de impact van de Duitse tolverhoging met TLNplanner!

 

Test gratis! »